Jump to content

Backup directive


griffel

Recommended Posts

Hi,

 

We have a customer whos backup directive is as following:

 

1. Everyday, incremental backup

2. Every week, 1 fullbackup that will be saved 1 month

3. Every month, 1 fullbackup that will be saved one year.

 

 

Anyone has any idéas how to pull this off ??

 

We rund Retrospect Multiserver version 7.7.620

 

Thankfull for a quick response!

 

Regards

Maria

Griffel AB

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

There are several options. I think the best way would be:

 

Get a large hard drive, maybe a RAID system.

Get a tape drive.

 

Create a Disk Media Set on the large hard drive.

Do a "Normal" backup to that Media Set daily.

Set grooming to keep the last 10 backups.

Schedule a groom script every weekend.

 

Create a Tape Media Set.

Schedule a "New Media Transfer" every weekend. Transfer the last snapshot for each client.

Store the tapes one month before you "Forget" the Media Set and erase the tapes for use that weekend.

The tapes for the first weekend every month is instead stored one year before being reused.

 

As I wrote: There are several ways to do this.

You may want to use cheap USB hard drives instead of tapes, for instance.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lennart,

Vi kanske kan ta detta på svenska ?

 

Vi kör idag backup till disk enbart och tänkte avsätta en separat disk till den här kunden då de har mycket data.

Så om jag fattar det rätt så skall vi sätta upp en vanligt jobb som går varje dag och sparas i 10 dagar och separat sätta upp en groom varje helg. ?

Sen skall vi transferera senaste snapshoten varje helg till ett separat media set och köra en forget en gång i mån. ?

men sen hänger jag inte riktigt med hur man gör med den fulla månadsbackupen som skall sparas i ett år....

 

//maria

Link to comment
Share on other sites

Sen skall vi transferera senaste snapshoten varje helg till ett separat media set och köra en forget en gång i mån. ?

men sen hänger jag inte riktigt med hur man gör med den fulla månadsbackupen som skall sparas i ett år....

Man skapar ett mediaset per vecka och lagrar mediet i en månad innan det återanvänds.

Det som ska sparas ett år sparar man ett år innan det återanvänds.

Link to comment
Share on other sites

Korrigering:

Du skapar ett mediaset. Sedan skapar du ett script som körs en gång i veckan. Typen ska vara transfer snapshots och media action är "new media".

Sedan lagrar du veckans media en månad innan du raderar det och återanvänderdet. En gång i månaden lagrar du mediet ett år.

Link to comment
Share on other sites

Hmm sitter och försöker få ihop detta men blir inte klok på att.

 

Alltså det vi vill göra är:

1. Varje dag skall backup göras på de filer som har förändrats under dagen.

 

2. Varje vecka görs en totalbackup, som sparas i en månad.

 

3. Varje månad görs en totalbackup som sparas i ett år.

 

Har du möjlighet att speca ner hur tusan vi skall göra ??

Retrospect är inte världens smidigaste när kunderna kräver Fullbackuper på det här sättet.

 

Tack på förhand!

/maria

Link to comment
Share on other sites

Då ska vi se. Bilderna är visserligen från version 7.6, men det ska nog gå att känna igen.

 

Det enklaste är steg 1: Backup av ändrade filer. Det är så vanligt att Retrospect kallar det för "normal" backup.

post-8868-0-85197100-1350653444_thumb.png

 

Steg 2:

Här gör du en "Transfer Snapshot":

post-8868-0-04814900-1350653497_thumb.png

Som du sedan kör varje lördag:

post-8868-0-73400800-1350653527_thumb.png

 

Steg 3:

Så här gör du en "transfer" en gång i månaden:

post-8868-0-19962000-1350653559_thumb.png

 

Och glöm inte steg 4: Grooming:

post-8868-0-85929700-1350653623_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Då skall vi se, jag har skapt ett grund media set som groomas var 10:e dag.

 

Sen har jag skapat ett backup script "daglig" som kör varje dag kl 19

 

Ett transfer snapshots script "vecka" som hämtar data från första mediasetet och skicka till ett media set som heter "vecka" där det är valt software data compresseion och automatically transfer any needed intermediate database snapshots ( vet ej om jag måste ha detta). Kör varje lördag kl 23:50 ( hoppas på det dagliga har gått klart). Mediaset "vecka" groomas efter 4 ggr

 

Ett transfer snapshots script "månad som hämtar data från mediaset "vecka" och skickar till ett media set som heter "månad"där det är valt software data compresseion och automatically transfer any needed intermediate database snapshots ( vet ej om jag måste ha detta). Kör varje söndag kl 23:50 ( hoppas på det dagliga har gått klart) Mediaset" månad groomas efter 12ggr.

 

 

Känns det här rimligt ?

Behöver jag ändå lägga upp ett separat groomjobb ??

 

Tack på förhand!

/maria

Link to comment
Share on other sites

För att garantera att transfer smapshots inte startar förrän den vanliga backupen gått färdigt kan man styra dem till samma "Execution unit".

post-8868-0-16745900-1350996287_thumb.png

 

Ja, du måste ha groomscript som kör. Annars lägger den på fler och fler backuper tills disken blir knökfull och den blir tvingad att köra "groom" mitt i backupen.

post-8868-0-65873700-1350996398_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

En grej till, jag behöver väl recycla efter 10 dagar med ??... hittar dock inget script man kan ställa in recycle på.....

Nej, du ska inte göra recycle. Den tömmer helt media-setet så det blir tomt. Helt fel metod, för då har man ingenting (normalt sett, men du har ju veckobackupen kvar).
Link to comment
Share on other sites

vad är skillnaden mellan att ställa in groom ex efter 12 ggr på själva backupsetet och att göra ett separat groom jobb ??

På mediasetet ställer du in HUR groom ska gå till (alltså hur många backuper som ska sparas). I groomscriptet ställer du in NäR det ska ske. (Annars sker det när du kör en backup och disken är knökfull.)

Hur vet jag att det är just fullbacker som skickas till månadsbackuperna ??

Därför att när backupsetet är tomt (vilket det är första gången) så blir det automatiskt en fullbackup.

 

Du kan testa genom att göra en "restore" därifrån till en tom disk och kolla så du fick tillbaka alla filer. Glöm inte att cache-filer och logfiler normalt inte tas med och att du därför skulle kunna se en skillnad på antalet filer och dess sammanlagda storlek. Om det ENDAST är datafiler (inga systemfiler alltså) så ska du inte kunna se någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...